Riikka Malinen työskentelee Saksasta käsin. Voiko asiakaspalvelua hoitaa etänä?

Riikka Malinen on koulutukseltaan kulttuurituottaja, joka on koko työhistoriansa ajan toiminut läheisesti asiakkaiden kanssa, esimerkiksi kaupan alalla apulaismyymäläpäällikkönä. Ina Finlandin asiakasneuvojana Riikka aloitti vuonna 2013 ja eteni parin vuoden kuluessa tiiminvetäjäksi.

Teet tällä hetkellä töitä Saksasta käsin. Kuinka tässä näin pääsi käymään?

”Poikaystävän syy! Hän sai Saksasta työtarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä. Itseäni ei pidätellyt Suomessa mikään muu kuin työpaikka. Minua houkutti suuresti ajatus päästä oppimaan uutta kieltä ja kulttuuria. Sen verran seikkailumieltä löytyy, että halusin lähteä mukaan. Jälkeenpäin olisin katunut, ellen olisi tätä liikettä tehnyt!

Kun vielä Ina tuli hienosti vastaan ja minulle järjestettiin mahdollisuus jatkaa nykyisessä tiiminvetäjän roolissa etänä, Saksasta käsin, oli se päätökselle piste ii:n päälle.”

Miten työskentely etänä muutti normaalia työpäivääsi?

”Jonkin verran räätälöintiä tehtiin työnkuvaan, mutta työn sisältö vastaa suurimmaksi osaksi sitä, mitä tein Tampereellakin asuessani. Olen enemmän kuin tyytyväinen Inan toimiin ja joustavuuteen, paremmin ei olisi voinut mennä!

Käytännössä pidän yhteyttä yritysasiakkaisiin, teen laatuarviointeja, opastan asiakasneuvojia, työstän palveluohjeistuksia ja hoidan muutenkin tiiminvetäjälle kuuluvia päivittäisiä, juoksevia tehtäviä. Nykyaikanahan teknologia mahdollistaa työn tekemisen mistäpäin maailmaa tahansa. Ainoa selkeä ero entiseen on siinä, että kun tekee päivän töitä suomeksi, on välillä vaikea muistaa, että kotiovesta ulos astuessa muut eivät enää suomea ymmärräkään!”

Oletko törmännyt asiakaspalvelussa kulttuurieroihin Saksan ja Suomen välillä?

”Olen. Saksalaisessa asiakaspalvelussa asiakkaita teititellään AINA. Sinuttelu on ainoastaan perheen ja ystävien keskeistä. On myös aivan normaalia, että Saksassa virallisen sähköpostin lopussa lukee ”Rakkain terveisin”, vaikka muuten sähköpostit ovat hyvin virallisia.

Saksassa verkkoasioinnit ovat vielä osittain hyvin lasten kengissä. Usein asian hoitaminen vaatii henkilökohtaisen käynnin ja papereiden postittamisen. Puhdasta verkkoasiointia tai asioiden hoitamista sähköpostilla on Saksassa hyvin vähän. Chat-palveluihin/-asiakaspalveluun en ole täällä vielä missään palvelussa törmännyt.”

Miten vapaa-aika sujuu Saksassa? Onko se sellainen maa, josta Seppo Räty meitä aikoinaan varoitti?

”Päinvastoin! Saksa on hyvä maa :). Tällä hetkellä opiskelen töiden ohella saksan kieltä integraatiokurssilla. Kurssilla olen tavannut paljon ihmisiä ympäri maailmaa, ja on ihana huomata, kuinka sydämellisesti jokainen heistä vastaanottaa uuden samassa tilanteessa olevan henkilön.”

Lisää Ina Finlandin henkilökunnan kokemuksia voit lukea tästä >>


Ina Finland Oy on vuonna 1989 perustettu contact center– ja telemarkkinointialan kotimainen yritys. Vuodesta 2014 lähtien Midas Touch Oy on tytäryhtiönä vahvistanut Inaa — ja Ina Midasta. Contact Centerit löydät Tampereelta, Pieksämäeltä ja Iisalmesta ja toimipisteissä työskentelee yhteensä 200 asiakaspalvelun ammattilaista. Ina palvelee asiakkaita monikanavaisesti 24/7. Tämä tarkoittaa, että meillä on kaikki kanavat käytössä: puhelin, sähköposti ja netti. Inalla ja Midaksella on noin 500 yritysasiakasta, joista suuri osa on pitkäaikaisia kumppaneita. Inan palveluilla on ISO 9001 -laatusertifikaatti.

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>